De juf van vandaag, is niet meer de meester van vroeger
Werken als leerkracht bij WereldKidz: meer dan uitdagend!
door Lotteke de Kruijff, directeur onderwijs WereldKidz
Heb jij wel eens gedacht om leerkracht te worden in het onderwijs? Het prachtige beroep dat kinderen de basis meegeeft voor hun toekomst? Wat wordt er dan van je gevraagd en komt dat nog overeen met het beeld van jouw meester van vroeger?
Het gaat in het onderwijs nog steeds om de unieke relatie met kinderen. Die bijzondere interactie waardoor je als kind geïnspireerd wordt. Je ontwikkelt en leert dankzij jouw juf en meester omdat je gezien wordt. Maar er is nu meer. Het beroep van leerkracht heeft zich ontwikkeld. Noodzakelijk voor eigentijds onderwijs, waarbij kinderen hun basis meekrijgen voor de toekomst. Een toekomst, die niet meer hetzelfde is als de toekomst van vroeger.
De veranderende toekomst
Er is al veel over geschreven. Vroeger werd je opgeleid voor banen die bekend waren. De toekomst was voorspelbaar. In onze snel veranderende wereld, met ongekende mogelijkheden en grote uitdagingen, is dat niet meer vanzelfsprekend. Over vijf jaar zijn er banen die we nu niet kennen. De veranderingen gaan steeds sneller.
Basiskennis van taal, rekenen en algemene kennis op gebied wereldoriëntatie blijven belangrijk, maar zijn niet meer voldoende.
Andere verwachtingen
Niet alleen door het veranderend toekomstperspectief. Iedereen verwacht meer van onderwijs: overheid, ouders, werkgevers en ook kinderen. Basiskennis is niet genoeg. Kinderen moeten zich breed ontwikkelen: sociaal-emotioneel, kennis van cultuur, gezondheid, duurzaamheid, wetenschap & techniek. Toekomstgerichte vaardigheden zijn van groot belang. Kinderen groeien op in een digitale wereld en dat verandert de wijze van communiceren, samenwerken en informatie verzamelen.
Probeer een antwoord te vinden op de vraag: ‘Welk kind gaat zich redden in deze snel veranderende wereld?
De basis voor deze vaardigheden en eigenschappen wordt gelegd in het basisonderwijs.
|
Kinderen zijn verschillend, kinderen leren verschillend. Vroeger zat je achter in de klas als je niet mee kon komen. Nu passen we het onderwijs aan zodat elk kind zich optimaal ontwikkelt. De ouders zijn daarbij partner. Kindgericht onderwijs doet recht aan kinderen én dat vraagt wat van de leerkrachten.
Leerkracht ben je niet alleen
Denk je: “Dit is wel heel veel gevraagd”. Dat klopt en het is ook een uitdaging. Je doet het niet alleen, zoals de meester van vroeger. Daarvoor is het beroep te veelzijdig. Samen leren én samen werken is essentieel voor het ontwikkelen en verzorgen van kindgericht onderwijs. Gelukkig geeft dat veel energie. Samen leren doe je als leerkracht met kinderen, collega’s, ouders en experts. Wij werken binnen WereldKidz samen vanuit verschillende rollen: onderwijsassistenten, leraarondersteuners, intern begeleider, de schoolleiding. Dat doen we samen met de andere WereldKidz-scholen. Bij WereldKidz zij we samen verantwoordelijk voor goed onderwijs.
Wat vraagt dat van de leerkracht van nu? En wat vraagt dat van de teams op WereldKidz-scholen? Het vraagt om nieuwe competenties van elk team en van elke medewerker (zie kader).
Nieuwsgierig?
Wij zijn op zoek naar nieuwsgierige mensen. Durf jij deze uitdaging aan? Lees meer over WereldKidz en wat jij voor WereldKidz-leerlingen kunt betekenen: www.wereldkidz.nl