Leraarondersteuner Edine

Edine Oosterhof, leraarondersteuner Anne Frankschool

Edine werkt sinds dit schooljaar als leraarondersteuner op de Anne Frankschool in Bunnik. Al heel jong wist Edine dat ze juf wilde worden. Maar na haar VWO maakte Edine andere keuzes en kwam ze per toeval in de commerciële sector terecht. Het onderwijs bleef toch kriebelen en toen ze een vacature bij WereldKidz voorbij zag komen besloot ze meteen te solliciteren.

“Een functie als leraarondersteuner met de doorgroeimogelijkheid naar de functie van leraar sprak me aan.”

Op dit moment is Edine de HBO studie commerciële economie aan het afronden. Zodra ze hier klaar mee is hoopt ze als zij-instromer te starten op de Pabo.

“Als leraarondersteuner zit je tussen de functie van onderwijsassistent en leraar in."

 "Ik ondersteun de leerkrachten. Ik begeleid kleine groepjes kinderen die extra hulp nodig hebben of extra uitdaging en instructie nodig hebben. Soms sta ik zelf voor de groep zodat de leraar even de handen vrij heeft voor andere zaken. Ik hou van de afwisseling van deze allround functie. Het voordeel van het werken met leraarondersteuners is dat je een interne invalpool binnen de school hebt. Als leraarondersteuner kan ik namelijk direct voor de klas. En dat is prettig.

Ik werk voornamelijk voor de bovenbouw: groep 7, 8 en en de topklas. Dat vind ik leuk want daar heb ik ook het meeste feeling mee. Momenteel werk ik het meest voor groep 7 omdat daar nu de grootste ondersteuningsbehoefte ligt. Samen met het bovenbouwteam en de intern begeleider evalueren we regelmatig waar de behoefte ligt en stellen we mijn rooster bij.“

WereldKidz Anne Frankschool

De WereldKidz Anne Frank school in Bunnik is een echte dorpsschool met ongeveer 230 leerlingen. Sinds dit jaar is er een Topklas waar voltijds hoogbegaafdenonderwijs wordt gegeven.

“Wat ik zo leuk vind aan de school is dat de helft van het team nieuw is. Dit zorgt voor een hele fijne dynamiek. We zijn met elkaar in gesprek over wat wij goed onderwijs vinden. Dat traject vind ik heel leuk. Iedereen staat er positief in. Samen kunnen we echt stappen zetten."

"Binnen het team is er ruimte voor ieders inbreng. Onze schoolleider vindt het belangrijk dat het team de speerpunten ook echt draagt. We kijken samen naar waar de talenten liggen binnen het team en hoe we ze kunnen inzetten."

"Op dit moment zijn we bezig de basis van het onderwijs op orde te krijgen. Daarnaast denken we na over waar we ons in willen specialiseren. Zo willen we bijvoorbeeld meer gaan doen met bewegend leren. We zijn al begonnen dit in de lessen te integreren.”

Samen leren

Samen leren op WereldKidz niveau

Samen leren wordt gefaciliteerd door WereldKidz. Dit zie je terug in alle lagen. Bijvoorbeeld in het cluster MT, het IB-netwerk en het overleg tussen de topklasleraren.

“Er zijn veel initiatieven en dat vind ik leuk om te zien. Gisteren was ik bijvoorbeeld bij een kenniscafé over yoga. Het kenniscafé is bedoeld om het samen leren te bevorderen. Ze worden regelmatig georganiseerd en er zijn veel verschillende onderwerpen zodat het voor iedereen aansprekend is.”

Samen leren op school

“Op school werken we veel samen. We hebben we een fijne cultuur als leraren onder elkaar en kunnen altijd bij elkaar terecht."

Als team zijn we veel samen aan het ontdekken. We hebben dit jaar al een studiedag gehad en hebben regelmatig teammomenten. Daarnaast zijn we begonnen met het werken in bouwteams. Komend jaar gaan we daarvoor de training het leren organiseren volgen.”Ook de leerlingen van de Anne Frankschool werken en leren samen op bouwniveau.

Ouderbetrokkenheid

Edine vertelt dat de strategische speerpunten van WereldKidz leven binnen de school en dat ze er als team regelmatig bij stilstaan.

 “WereldKidz laat de school vrij in hoe de school dingen aanpakt en doet. Je kunt als school bepalen hoe je het invult en wat past bij de leerlingpopulatie.”

Wat vooral centraal staat is de ouderbetrokkenheid. Er is bijvoorbeeld een werkgroep ouderbetrokkenheid die nadenkt over communicatie met ouders. 

"De werkgroep onderzoekt op welke manier we het beste kunnen communiceren, bijvoorbeeld via nieuwsbrieven, mail of een app. Ook zijn we begonnen met het organiseren van koffie-ochtenden. Op deze manier hebben we op een laagdrempelige manier contact met elkaar. Ouders geven aan blij te zijn met het team en de communicatie zoals het nu is. Dat is fijn om te horen.”

Werken bij WereldKidz

Edine noemt WereldKidz een aantrekkelijke werkgever omdat ze specifiek werken met de functie van leraarondersteuner. “Dat kom je niet vaak tegen. Ik krijg  de mogelijkheid om door te groeien naar de functie van leraar. Ik word hierin begeleid en gefaciliteerd met een opleiding.”

“WereldKidz is een innovatieve, eigenwijze organisatie die de dingen graag anders doet. Dat spreekt me aan en past bij mij. We doen de dIngen niet omdat zo hoort of zoals iedereen het doet. We kijken op een nieuwe manier naar de dingen. Dat geeft ruimte om dingen op je eigen manier te doen die past binnen de school.”

Meer weten over het onderwijs op de WereldKidz Anne Frankschool?

Bekijk dan de website. 

Werken bij WereldKidz.

Wil jij kinderen stimuleren om het beste uit zichzelf te halen? Hou je van samen werken én samen leren? Word dan onze nieuwe collega! Bekijk hier onze vacatures.